Při výměně přívěsného kloubu je třeba brát v úvahu, že musí splňovat určité parametry, které jsou uvedeny v technickém průkazu.
Nový přívěsný kloub musí splňovat následující požadavky:
1. musí být od výrobce, který je uveden v TP přívěsu v kolonce 44.2.
2. musí mít stejné typové označení a schvalovací značku (kolonka 44.3, 45)
Případně můžete mít uvedené i jiné vhodné výrobce, typy a schvalovací značky v alternativním provedení vozidla.
Indikátor opotřebení na přívěsných kloubech od výrobce AL-KO
V blízkosti ovládací páky je umístěn indikátor míry opotřebení přívěsného kloubu. Indikátor míry opotřebení se skládá ze zeleno-červené plastové části. Po připojení neopotřebovaného přívěsného kloubu je dobře viditelné červené i zelené pole indikátoru.
Při postupném opotřebování dosedacích ploch přívěsného kloubu dochází k postupnému zakrývání zelené části.
V případě, že je na indikátoru viditelná pouze červená část je nutná okamžitá výměna přívěsného kloubu!
POZOR!!!! V případě nadměrného opotřebení koule tažného zařízení na vozidle dochází k situaci, že při připojení nového přívěsného kloubu zůstává viditelná pouze červená část indikátoru a je nutná výměna samotné tažné koule. Jak zjistit zda je koule nadměrně opotřebovaná se dozvíte v tomto článku: Jak změřit opotřebení koule na tažném zařízení?
Indikátor opotřebení na přívěsných kloubech od výrobce KNOTT
V případě přívěsných kloubů od společnosti KNOTT se indikátor opotřebení nachází na boční straně přívěsného kloubu.
Indikátor se skládá ze 3 částí a to červené „minus“, zelené „plus“ a červené „X“.
Červené „X“ označuje že přívěsný kloub je špatně připojen.
Indikátor plus označuje životnost přívěsného kloubu a po postupném užívání se ryska posouvá směrem k indikátoru minus. Po přiblížení se k části minus je nutná okamžitá výměna přívěsného kloubu.
Ostatní výrobci přívěsných kloubů
Ostatní výrobci přívěsných kloubů, mají dané indikátory opotřebení vymyšlené tak, že za rukojetí přívěsného kloubu je ještě pár centimetrů volného prostoru (na obrázku označeno šipkou). Když se zadní části rukojeť dotkne, znamená to úplné opotřebení kloubu a je třeba jej okamžitě vyměnit.
Jestli jsi nejste jisti, zda jste to odčetli podle ukazatelu správně. Další vhodný způsob, jak zjistit opotřebení kloubu je manuální kontrola. Připojíte přívěsný vozík o tažné zařízení a tahem směrem nahoru zjišťujete vůli na přívěsném kloubu.
Jakákoliv vůle mezi přívěsným kloubem a koulí tažného zařízení je absolutně nepřípustná, protože to znamená, že přívěsný kloub nebo kulová spojka je nadměrně opotřebovaná a hrozí odpojení přívěsu.
V nejhorším případě může zanedbání stavu kloubu skončit odpojením přívěsu a dopravní nehodou.
Péče o přívěsný kloub
Před připojením přívěsu k tažnému zařízení je třeba „kouli“ namazat vazelínou, aby nedocházelo k nadměrnému tření a tedy ke snižování životnosti přívěsného kloubu i koule samotné.
Ale POZOR! Při připojení stabilizačního přívěsného kloubu nebo nosiče kol musí být koule tažného zařízení důkladně odmaštěna a zbavena nečistot, kvůli správné funkci.